OTVORENJE: ČETVRTAK, 25.04.2019, 20:00
GALERIJA SIVA (AKC MEDIKA, PIEROTTIJEVA 11, ZAGREB)
Autonomni kulturni centar i udruga Cirkorama poziva vas na otvaranje izložbe fotografija Ivana Marenića – Lica cirkusa, u galeriju Siva 25.04.2019 od 20.00 sati. Izložbu možete pogledati svaki dan osim nedjelje, do 30.travnja od 17-20.00 sati.
Ivan Marenić, zaljubljenik u fotografiju pokreta i izraza, na svoj specifičan i ležeran način bilježi trenutačnost emocije izvođača koju je lako propustiti samo jednim treptajem oka. U ovom slučaju treptaj blende kamere bilježi trenutačnost prolaska žive izvedbe. Radeći nezahvalan posao bilježenja izvedbenog trenutka pred publikom u kojem nema mogućnosti traženja najboljeg kadra i osvjetljenja potrebnog za fiksiranja trenutka na čip kartice aparata, uspješno nalazi poziciju u kojoj ne smetajući gledatelje i izvođače hvata ideje za kreiranje vlastitog kolaža impresija i inspiracije. Ekspresivnost izvođača i minucioznost facijalne emotivnosti izvedbene sadašnjosti inspiracija je za ovu seriju fotografija koja je kontrapunktno postavljena uz portrete izvođača u njihovom osobnom prostoru vježbe. Kako i autor objašnjava svojim riječima nastanak serije fotografija: Ovom izložbom stavio bih u fokus izražajnost lica cirkusanata dok izvode svoje vještine pred publikom. U njima se očituje duboki skoro pa zen fokus i koncentracija na sada i ovdje, na izražavanje svoje vještine u koju je uložen veliki trud, vrijeme i energiju. Pri tome lica cirkusanata mogu biti ozbiljna, smiješna, napeta, fokusirana, zbunjena…i čak prelaziti u sakralnost izraza. Drugim riječima, radi se o portretnom prikazu cirkuskih umjetnika i umjetnica.
Portret hrvatska enciklopedija definira prikaz određene osobe s njezinim fizičkim obilježjima i psihičkim izrazom, dvostruki portret s dvjema prikazanim osobama, u autoportretu umjetnik prikazuje svoj lik, a po formalno-sadržajnom značenju može biti reprezentativan ili intiman. U portretima Ivana Marenića nalazimo spoj intimnog i reprezentativnog kao i ostale nabrojane kategorije. Reprezentativan jer se radi o trenutku koji je uglavnom uhvaćen pred publikom dok je intiman dio vidljiv u emocijama koje predstavljaju, te pogledu koji je u ovom slučaju direktno uperen u fotografa te stvara izravan odnos gledanog i gledatelja, a nije selfi. Poodmakao je put od renesansnog slikarskog portreta do današnjeg fotografskog prikaza i mode vremena, selfi autoportreta, izravnog postavljanja i nejednakog kadriranja prvenstveno lica koji zauzima većinu prostora fotografije s rukom koja nam se pruža ravno u lice. U izloženim se radovima izvedbena emocionalna stanja isprepleću s karakterom osobe i pričaju najčešće intimnu priču ili samo jednu crticu stvarne osobe kroz formu novog cirkusa. Živopisne ličnosti često i svojim kostimom amplificiraju vlastiti karakter pa i priču novog cirkusa. Stav performera odaje odlučnost i izravnost, sirovost momenta izvedbe. S druge strane intimnost momenta probe otvara i prostor odnosa samog fotografa i fotografiranih cirkusanata pa i jedna iznimka autoportreta, selfija kroz tijelo cirkusanta i cannona 5d. Ove izložene fotografije printane su, te se ne gledaju pod svjetlošću ekrana mobitela, tableta ili laptopa (rijetko tko i više posjeduje stolno, ne prijenosno računalo).
Sa naslijeđem Augusta Sandera i Diane Arbus, te mnogih fotografa portreta, jedna lokalna priča polako se pojavljuje. Iako nije direktno vezan uz spomenuta imena, veže ih ipak tematika kojom su se bavili. Ivan Marenić predstavlja najveću do sada prezentaciju zagrebačke cirkuske scene, i šire, kroz portretni pristup. Reklo bi se nekad da su to ljudi koji žive na rubu, žive opskurne živote koji su, privatno gledajući, daleko od očiju javnosti i poprilično romantizirani ako se sjetimo nasljeđa o bježanju s cirkusom, života u karavani na putu, na livadi te neizbježnog Felinijevog filma La Strada. Cirkus bih rekla da nije toliko romantičan. Puno je tu mukotrpnog rada i možda ipak nekog drugačijeg života, makar osobno više ni ne znam što bi to običan život točno bio. Cirkus u Hrvatskoj čak nije ni formalno priznat niti postoji od Ministarstva kulture te se i dalje smatra inovacijom. S jedne strane, one birokratske, bi rekli da je to prostor nepostojećih dok oni stvarni ljudi odlučno istupaju svojom odlučnošću i sirovošću, slojevitošću izraza i intimnošću stvarnog života.
Par riječi o autoru:
Autor se fotografijom počeo baviti još od malih nogu. Umijeće je izbrusio u matičnom poduzeću gdje prvenstveno radi produkt fotografiju za potrebe marketinga i promocije. Međutim, glavna ljubav mu je fotografiranje izražajnosti ljudskog tijela u pokretu što najviše ostvaruje fotografiranjem cirkuskih i kazališnih predstava i festivala. Tako već godinama prati festivale Cirkobalkana (cirkobalkana.org/hr/) i FAKI – Festival alternativnog kazališnog izričaja (attack.hr/faki/) kao službeni fotograf. Osim toga bio je službeni fotograf CUFUS-a, Cirkuskog uličnog festivala u Samoboru (www.cufus.net/) te fotografira za časopis Svijet. Više na www.ivanmarenic.com ili Instagram ivanmarenic.
*****************************************************************************
Galerija Siva program je AKC-a, financijski podržan sredstvima Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Grada Zagreba, Zaklade “Kultura nova” i Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva.
attack.hr/galerija-siva/