AKC Medika, Pierottijeva 11, Zagreb
22-27. svibnja 2018.
Festival Alternativnog Kazališnog izričaja (FAKI) u svojem 21. izdanju bavi se fizičkim teatrom, lišenim generalizacija i stereotipa, oslobođenim kategorizacije i višeznačnih imena za jednu te istu stvar. U koraku sa suvremenim tendencijama u kojima tehnologija preuzima mnoge aspekte rada živog čovjeka, na kazališnim daskama ljudsko tijelo je i dalje jedinstvena pojava koju se teško može zamijeniti ili nadomjestiti. Autori/ce koji/e stvaraju ovogodišnji FAKI - kao izvedbeni jezik koriste pokret, a ljudsko tijelo je njihova polazišna točka i najznačajniji instrument ekspresije dihotomije želje i volje, strasti i razuma, razumijevanja i gubljenja u značenjima neverbalnih predstava.
U prisutnom trenutku sadašnjosti, gdje se sve informacije sažimaju i plasiraju što brže bez zadržavanja na određenim segmentima, gdje slika, video i zvuk putuju brže od poziva, postaje gotovo radikalno tražiti, pronaći i postavljati na scenu predstave i performanse koji zahtijevaju ne samo vrijeme za pripremu, izvedbu i promatranje nego i jednu posebnu vrstu pažnje kako bi njihov sadržaj mogao biti usvojen i prezentiran, ovom prilikom - u karakterističnom prostoru postindustrijskog kulturnog centra.
Od 22. – 27.5. putem 7 izvedbi u prostorima AKC Medika (Filmski studio, DZIU) FAKI predstavlja izvedbenu platformu nezavisnih, putujućih kazališnih narativa koji djeluju izvan institucionalnih okvira razvijajući prostor za osebujne izričaje koji počivaju na margini. 6 autorskih predstava i 1 rezidencijalna premijera jezgra su ovogodišnjeg festivala, uz svakovečernja druženja s umjetnicima/cama nakon samih izvedbi. Ove godine na pozornici nas iščekuju izvedbe iz Turske, Čilea, Njemačke, Austrije, Armenije, Italije, Brazila, Švicarske i Srbije u kojima glumci/ice, plesači/ce i izvođači/ce nisu samo osobe koje svojim vještinama komuniciraju s publikom, već fizičko tijelo koje u komunikaciji s prostorom Medike započinje performans; oni sami vlastito su sredstvo, na kojemu rade i pomoću kojega rade – živi instrument stvaranja izvedbenih kreacija.
Ulaz na sva događanja besplatan je!
Festival alternativnog kazališnog izričaja – FAKI međunarodni je susret umjetnika/ca i skupina koje djeluju izvan institucionaliziranih komercijalnih kazališta, a pokazuju kvalitetan umjetnički doseg te potiču mlade izvođače/ice na što osebujniji izričaj. Ova vrlo uopćena koncepcija u praksi znači da je FAKI festival alternativnog teatra, uličnog teatra, performansa, off i low budget teatra. FAKI je centralno mjesto koje nudi pregled inovativne, kritičke i nezavisne, međunarodne izvedbene scene koju održavaju putujući umjetnici i družine, estetike i poetike koje svojom originalnošću i istraživačkom eksperimentalnošću generiraju univerzalne egzistencijalne spektakle i izvedbe.
22.5.2018. (utorak)
20:00h (Filmski studio) — COMPAGNIE DU PAON (Turska): HAYALI (45')
21:00h (DZIU) — PUZZLE PIE(S)CES (Srbija): WALLS (40')23.5.2018. (srijeda)
24.5.2018. (četvrtak)
20:00h (DZIU) — PUZZLE PIE(S)CES (Srbija): WALLS (40')
21:00h (Filmski studio) — HIJA DE ROSA (Čile / Njemačka): LA(S) CAÍDA(S) (10')
20:00h (DZIU) — COLLECTIVE B (Austrija): WONDERFUL WORLD (25')
21:00h (Filmski studio) — HIJA DE ROSA (Čile / Njemačka): LA(S) CAÍDA(S) (10')25.5.2018. (petak)
20:00h (Filmski studio) — ELENA COPELLI PROJECT (Italija): PEEP DIARY (50')
21:00h (DZIU) — RIMA PIPOYAN (Armenija): HEY KITTY (30')26.5.2018. (subota)
27.5.2018. (nedjelja)
17:00h (DZIU) — RIMA PIPOYAN (Armenija): HEY KITTY (30')
18:00, 19:00, 20:00, 21:00 (Filmski studio) — NEVERENDINGCOMPANY (Brazil / Švicarska / Njemačka): LIFT AND CARRY (5'+10'+15'+20')
17:00 (AKC Medika) — Okrugli stol: razgovor s voditeljima i gostima 21. FAKI festivala, uz moderaciju umjetničkog voditelja Natka Jurdane (RH), te goste Radmilu Djuricu (RS) i Richarda Pettifera (DE)
"Hayali", značenja "imaginaran" na turskome jeziku – poezija je u pokretu koja tematizira odnos muškarca i žene. Izvedba, bazirana u dinamici balansa kreira čitav svijet između pamćenja-zaborava, poricanja-prihvaćanja, ljubavi-mržnje i stajanja-padanja. Bez riječi, tijelo preuzima ulogu pripovjedača i spaja ples s teatrom u neobičnom prostoru i vremenu, varirajući ritmom, a kako bi nas povela na poetično putovanje.
COMPAGNIE DU PAON izvedbeni je dvojac iz Lausannea i Istanbula, na samom početku duge suradnje, čiji putevi su se susreli u Bruxellesu 2013. godine.
Mélissa Guex & Emre Yıldızlar studiraju fizički teatar i bave se akrobacijom, pjevanjem, pokretom i analizom pokreta te sviješću o tijelu, okruženi glazbenicima, glumcima, plesačima i ostalim umjetnicima. Različitim stilovima i alatima pantomime, tragedije, melodrame i klaunskog humora – formiraju vlastitu umjetničku materiju i povezanost na umjetničkoj razini, što dovodi do osnivanja "Compagnie du Paon" i "Hayali", njihove prve izvedbe.
"Walls" je rezidencijalni projekt koji se razvija tijekom svibnja u prostoru Medike, uz završnu izvedbenu prezentaciju na samom FAKI festivalu. Kao i proteklih godina, rezidencija je integralni dio festivala, a u domeni ovogodišnjeg motiva – tijela kao instrumenta fizičkog teatra.
PUZZLE PIE(S)CES grupa su mladih umjetnika, porijeklom iz različitih gradova u Srbiji, a koji žive i rade u Beogradu i Beču. Kontinuirano unaprjeđuju svoje kolektivno znanje, sposobnosti i kompetencije u području performansa, suvremenog pokreta, fizičkog teatra, a zajedno su akumulirali višegodišnje iskustvo različitih izvedbenih projekata i performansa.
Puzzle Pie(s)ces svojim performansima tendiraju odaslati jaku poruku publici; koristeći se tehnikama fizičkog teatra, suvremenog pokreta, igrama svjetlošću, rekvizitima i ostalim elementima kritiziraju društvo, sebe i druge i skreću pažnju na stvari koje često ostanu zanemarene i ostavljene sa strane u sveprisutnoj žurbi modernog doba.
Performans "La(s) caída(s)" razvojno je putovanje fizičkoga tijela, prema gesti kao označitelju kolektivnog smisla i demistifikatoru repetitivnog narativa koji se preklapa sam u sebe. Temeljni motiv je živo tijelo zlostavljane žene, koja uvijek iznova ustaje; zbirni označitelj mnogih žena – žrtava nasilja, koje se oporavljaju unutar društva u kojemu tek mrtva tijela otkrivaju život. Izvedbeni komad "La(s) caída(s)" fizičkim teatrom predstavlja priču Nabile Rifo, živuće žrtve brutalnog fizičkog napada – približavajući nam narativ recentnih, kontinuiranih femicida u Čileu i Južnoj Americi.
HIJA DE ROSA kazališnu skupinu osnovala je Carolina Sagredo (glumica, scenaristica, redateljica), 2014. godine. Djelovanje grupe fokusirano je na vizualizacije činjenica, priča i osobnosti nevidljivih u zadanom vremenu. Istraživanje, refleksije i kreacija grupe građeni su počev od partikularnog prema univerzalnom, uz narativ kolektivnih društvenih problematika, a u svrhu razumijevanja međuodnosa individualnog, kolektivnog i institucionalnog. Poetski jezici koji prožimaju estetske raznovrsnosti djelovanja skupine nošeni su motivom tijela kao materijalizacijom konflikta, uz fragmentacije i repetitivne varijacije koje kreiraju uznemirujuću začudnost zova realnosti. "La(s) caída(s)" izvodi Andrea Lagos Neumann – plesačica, glumica, redateljica i producentica pri nizu nezavisnih čileanskih kazališnih projekata.
fb.com/hijade.cesar
"Wonderful World" je tjelesni performans suočen s temom nasilja. Koreografija, izvedba i živa glazba ispleteni su u epsku, spektakularnu scenu pokolja, balansirajući između slapsticka i realizma, u strahu od nasilnog i nekontroliranog užasa. U apokaliptičnom ambijentu na momente se pojavljuju trenutci tišine i prilika za refleksiju publike. Nadajmo se da će, u ovome "divnome svijetu", preplašena ptica doživjeti kraj oluje, cijeneći modro nebo i oblake bjeline. Nadajmo se da će razorena ljubav poskočiti unatrag kako bi srce ponovno postavila na mjesto.
COLLECTIVE B je performerski umjetnički kolektiv, baziran u Beču, vođen umjetnicama i kulturnim menadžericama Aljom Ferjan (SI), Elsom Mourlam (FR) and Soniom Borkowicz (PL). Kolektiv je karakterističan po pretapanju nekoliko umjetničkih disciplina; primarno suvremenog plesa, no i suvremene glazbe, kazališta, vizualne umjetnosti, filmskog stvaralaštva i literature. U suradnji, dijeleći resurse s mnogim umjetnicima, zajednicama i institucijama – Collective B postavlja atipične i autentične izvedbene komade prikazane u kazalištima i festivalima diljem svijeta. Svaka produkcija kolektiva utemeljena je u detaljnom umjetničkom istraživanju, kritičkoj misli, te snažnoj predanosti društvenih refleksija, s ciljem naznačivanja vrijednosti i utjecajnosti umjetnosti.
fb.com/CollectiveBartcollective/
"Peep diary" relacioni je performans i plesno kazalište za participativnu publiku, koje tematizira istraživanje sjećanja i dnevničkog pamćenja. Performans je predstavljen u potpunome mraku, a publika aktivno sudjeluje u predstavi putem vlastitih svjetlosnih naprava (odnosno, mobilnih uređaja).
"Želim rekreirati intimnost i povjerenje iskustva pisanja dnevnika. Sve što je proučeno - proučeno je kako bismo rekreirali sugestivnost i slikovitost koje publici dopuštaju uranjanje u vlastite imaginarne dnevničke zapise. U 'Peep diary' svijetu možete pronaći svaku i sve priče; samo je na publici da ih živi ili prisjeti ih se." — Elena Copelli
ELENA COPELLI PROJECT nazivnik je za djelovanje performerice i koreografkinje Elene Copelli, koja radi u kazališnim i plesnim produkcijama, a samostalno djeluje od 2011.
Njeni plesni kazališni performansi, s naglaskom na upotrebi svjetla, participacije publike i site-specific performansa, predstavljeni su na festivalima (između ostalih: roBOt Festival-Bologna, HangartFest-Pesaro, Teatro Libero-Palermo, STOFF-Stockholm, International Solo Contest-Gdansk), uz vodstva radionica (Dams-University of Turin, Bide-Barcelona, Torino Fringe Festival) te rezidencijalne boravke (Mibac/Teatro Magro-Mantova,Spam-Lucca, Ortopolis-Pesaro). Radila je, i studirala s autori(ca)ma kao što su: Jérome Bel, Cristiana Morganti, Teri J. Weikel, Dino Verga, Britta Pudelko (Akram Khan Company, Sasha Waltz and Guest), Nullo Facchini (Cantabile 2).
www.elenacopelli.it
Solo performans "Hey Kitty" baziran je na Dnevniku Anne Frank. Izvedbena koreografija dvojaka je - video instalacija, kao integralni dio predstave, upletena je u fizički performans. Iako izvedba na sceni polazi od početka prema kraju, narativ filma je obrnut, od kraja prema početku. Izvedba i film isprepliću se i komplementiraju jedno drugome, tvoreći nova značenja.
RIMA PIPOYAN - diplomirana je koreografkinja i baletna plesačica (Yerevan State College of Choreography, 2006.). Stekla je Baccalaureat (2010.) i magisterij (2012.) pri 'Yerevan State Institute of Theater and Cinematography', a od 2012. podučava ples i kurira tečaj "Koreografsko režiranje". Rima je dobitnica bremenskog natječaja "DanceFormation" 2015. godine, te natjecanja "Junge akademie" (Akademie der Kunste) i, kao koreografkinja, jedna je od 6 finalist(ic)a "Diana Vishneva Context". 2016. predstavila je vlastitu produkciju pod nazivom "Hours of vision", u programu "South Caucasus Contemporary Dance & Experimental Art Festival".
"Pokret i glazba trebale bi se integrirati i biti cjelinom. Ne smatram se koreografkinjom nekog specifičnog žanra; stvaram ono što mi se čini ispravnim, i što odgovara glazbi, ritmu, misli i vremenu. Najviše cijenim estetiku pozornice. Kontinuirano stvaram i tražim nove forme plesne ekspresije." — Rima Pipoyan rimapipoyan.com
"Lift and Carry" je performans na temu vremena, znakovlja, mitologije, osjetilnosti i značenja. U izvedbi - trenutci krize transformirani su u svemir paradoksalnih slika, skulpturalnih živih predložaka te plesnih predaha; sve reprezentativno prema novim mogućnostima u novim pozicijama razumijevanja.
Performans je konceptualiziran kao niz otvorenja; svako duže od prethodnog, s potencijalom beskonačnog trajanja, dok svaka mutirajuća sekvenca komunicira pitanja o vremenu, trajanju, ideji početka i kraja, životu i smrti.
NEVERENDINGCOMPANY zajednički je projekt umjetnika Tilla Wylera von Ballmoosa i Cássia Diniza Santiaga. Grupa se primarno bavi pitanjima koreografije nestabilnih događanja i scenskog postavljanja narativa opisnih za paradoksalne situacije.
Cássio Diniz Santiago edukator je, redatelj i performer, fokusiran na proučavanje produkcijskih procesa i emotivnih vrijednosnih sustava u raznovrsnim kulturnim kontekstima.
Till Wyler von Ballmoos umjetnik je s kazališnom produkcijskom praksom na sjecištu glazbe i jezika, s velikim naglaskom na dramaturškoj pažnji prema odnosu između publike, performativnih prostora i projekata društvenog djelovanja.
NeverEndingCompany redovito surađuje s različitim autori(ca)ma na vlastitim projektima, a performerski projekt "Lift and Carry" – uključuje i dramaturga i performera Nikolausa Wittyja.
tillwylervonballmoos.com